Oleh Toh Chin Hong
Pendidikan pelbagai aliran bahasa tidak seharusny diikat pada isu perkauman, malah memperbagaikan pendidikan yang berada, akan menambah daya pertandingan rakyat Malaysia di dalam alam antarabangsa yang kian bertanding.
Bahasa ibunda tidak seharus dipandang hanyalah isu hak sesuatu kuam sahaja, tetapi merupakan isu pembangunan negara. Dalam prosess satu dunia ini, sempadan, dan jarak tidak menentang perhubungan penhuni kampung sedunia ini, tetapi Bahasa yang hanya satu-satu faktor yang manghalang perhubunganan twersebut, maka keunikan Malaysia yang terdiri daripada pelbagai kuam ,akan membantu negara ini cuba tanding dengan negara lain.
Kemunculan negara BRIC , iaitu Brazil , Russian, India dan China ,tambah lagi Indonesia yang dipandang sebagai kuasa kukuh ekonomi masa hadapan, menarik pelabuh – pelabuh datang negara tersebut. Apakah Si pelabuh Malaysia yang dapat mengejar pelabuh lain dalam melabuh negara kelima-lima itu ? teknologi kita tidak standing dengan Jepun, Korea Selatan , dan Taiwan, industri kewangan kita juga tidak standing dengan Singapura dan Hong Kong .Terjadi apa senjata atau kelebihan Malaysia ini?iaitu hanya bahasa dan budaya .
Meskipun kita sudah tahu kelebihan diri, tetapi malangnya ada golongan yang tegih masih tidak sedar kelebihan tersebut , dan masih menerompong diri dalam perkuaman.
Sekolah pelbagai bahasa dapat memupuk pakar –pakar yang pelbagai, dan tambah daya saingan negara ini.,terjadi Malaysia tidak akan terhad pada hanya satu kumpulan pakar.
Rakyat Malaysia terkena dengan fasih dalam banyak bahasa, dan masyarakat yang majmuk, terjadi pakar – pakar Malaysia hangat diambil oleh negar lain , sebagai contoh pakar - pakar Malaysia yang hijrah dalam sebulan telah tercapai 30 ribu orang, dan jumlah ini dijangka akan naik lagi.
Jika kita menganalisi golongan yang hijrah tersebut, kebanyakan mereka yang berlatar daripada sekolah vernakular, setiap tahun negara jiran kita , khususnya Singapura menarik puluh-puluh ribu pelajar – pelajar sekolah menengah bahasa cina, faktor yang menimbulkan masalah ini disebabkan negara ini tidak dapat mengisikan mereka dalam jawatan yang sesuai.
Kesimpulannya, sekolah ibunda tidaklah hanya masalah perkauman , tetapi juga merupakan masalah daya pesaingan negara ini.
Saturday, April 10, 2010
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment